Amikor
az egyszerű blogger egy sárkányábrázolás-kutatóval beszélget az nem egy
mindennapi élmény. Rusvai Mónika első regénye, a Tündöklő (az értékelésemet ITT
olvashatjátok a regényről) háttérvilágával és emberközeliségével nyűgözött le.
Az írója pedig nem kevésbé hatott rám a közvetlenségével és lelkesedésével. Ismerjétek
meg ti is a Tündöklő mögött lévő embert!
A szerzőről
Rusvai
Mónika már egyetemi szakdolgozatában az európai kultúrában megjelenő különféle
sárkányalakokat vizsgálta, jelenleg a Szegedi Tudományegyetem doktoranduszaként
kortás fantasyvel és szörnyelmélettel foglalkozik. Írásaiban a folklór, a mitológia,
a mese és mesélés elemeit igyekszik átformálni és újragondolni, és ezáltal a
valótlant a valóság megértésének eszközével alakítani.
- A Szegedi Próza Nostrás beszélgetés
óta felmerült bennem a kérdés. Az írást a kutatás hozta magával vagy az íráshoz
volt szükséged a sárkányábrázolás kutatására?
Ez
kicsit a sárkány vagy a sárkánytojás esete. Tulajdonképpen inkább a kutatás áll
az alkotás szolgálatában, bár amikor az ember még csak a fióknak ír, és
legfeljebb a közeli barátait avatja be szerzői ambícióiba, akkor nem jelent ki
olyanokat, hogy a szakdolgozatom
valójában a talán soha el nem készülő regényem háttéranyaga. A helyzet
persze összetettebb ennél, azóta már doktori képzésen vagyok, és biztos, hogy
erre nem szántam volna el magam kizárólag egy következő regény kedvéért. Az
viszont fontos volt számomra, hogy őszintén érdekeljen a kutatási témám – az
már csak bónusz, ha leendő írásaimhoz is útmutatásul szolgál.
- Látszott a
Tündöklőn, hogy hatott rád Tolkien. Mikor találkoztál a műveivel először és
miben hatottak rád?
Tizenkét
éves voltam, amikor a mozikba került a Gyűrű Szövetsége, én a filmelőzetes révén
találkoztam először a történettel, de voltam olyan hősies, hogy előbb a
könyveket olvastam el, és nem bántam meg. Középfölde teljesen lenyűgözött, és
már akkor elhatároztam, hogy egyszer én is szeretnék írni egy saját
értelmezést. Ennek épp tizennyolc éve, úgyhogy mondhatni nagykorúvá ért az
elhatározás. Azóta viszont sokat változtam, és változott a tolkieni fantasyhez
fűződő viszonyom is. Úgy gondolom, Tengermellék tájaiban még ott az az őszinte
lelkesedés, amellyel egykor Középföldén barangoltam, de a hősiességet, valamint
az ember viszonyát a történelemhez és a természetfelettihez már képtelen vagyok
irónia nélkül szemlélni. Így a Tündöklő,
bár nyilvánvalóan párbeszédben áll Tolkiennel, valójában igyekszik kitörni a
hagyományos keretek közül.
- A beszélgetésen
elhangzott, hogy sokáig íródott a regény. Mikor jött el az a pont, amikor úgy
érezted, hogy ebből kiadott regény lehet?
Én
addig nem mertem elhinni, amíg a szerkesztőm fel nem hívott a hivatalos
igennel. J Azt mondanám
inkább, hogy miután másodjára (2016-ban) is pozitív visszajelzéseket kaptam a készülő
regény részletére a Fantasztikus Kéziratok Éjszakáján, onnantól már azzal a
céllal dolgoztam rajta, hogy egyszer majd publikálható legyen, függetlenül
attól, hogy mikor sikerül elérnem ezt a szintet.
- Fontos
szerepet kap a Tündöklőben egy sárkány. Miért pont a sárkányokat kezdted el
kutatni? Mi vonzott bennük?
Még
az első egyetemi éveim alatt csodálkoztam rá azokra a középkori, óangol
szövegekre, amelyek Tolkien számára is forrásul szolgáltak. Ekkor kezdtem el a Beowulffal foglalkozni, a fókusz pedig
elég gyorsan a benne lévő sárkány felé tolódott. Az csak később vált világossá
számomra, hogy az európai kultúrában ennek a lénynek milyen változatos
megjelenési formái vannak, és mennyi mindent kifejezhet – ezután kezdtek el
íróként is foglalkoztatni a sárkányok.
- A Sárkány
előhírnökei a sárkánykígyók voltak. Honnan jutott eszedbe az ötlet? Miért lett
a Sárkány közvetlen előfutára a tűzkígyó?
A
sárkánykígyók a magyar folklórból csúsztak-másztak át a regénybe. Népmeséink
többfejű, emberszerű sárkányain kívül ugyanis ez az inkább állatokra
emlékeztető sárkányábrázolás is megjelenik a néphitben, mégpedig leggyakrabban
a garabonciás hátasaként. Akárcsak a regényben, ezek a lények különféle állatok
eltorzulásából jönnek létre. A Tündöklőben
csak hagyományosan alsó világi állatokat (kígyókat, gyíkokat, békákat) említek,
a nép fantáziája azonban ennél élénkebb: találni utalást fekete kakasból
születő sárkánykígyóra is. A regényben lévő tűzkígyók a leginkább taszító
külsejű, felismerhetetlenségig eltorzult szörnyetegek, amelyek azért lehettek a
Sárkány előhírnökei, mert képesek sérülések nélkül elviselni a tüzet, sőt
kifejezetten vonzza őket a lángok látványa. Hozzátenném viszont, hogy ahogyan a
tűzkígyók sem képesek tüzet fújni, úgy magának a Sárkánynak a tűzhöz való
viszonya is eltér a megszokottól.
- Ha már a
Sárkány szóba került. Szándékoltan úgy ábrázoltad, hogy ne legyen
körülhatárolható kinézete?
![]() |
Rusvai Mónika rajza |
- A Sárkány
mellett a regény meghatározó mozgatórugói az átkok, a sok titok is hozzájuk
kötődik. Miért pont az átkokon keresztül jelenítetted meg a mágiát?
A
mágiával kapcsolatban számomra sokkal érdekesebb kérdés az, hogyan tudja
megnehezíteni az életünket, mint az, hogyan tudja megkönnyíteni. A Tündöklő egyik alapvető kérdése, hogy az
ember képes-e irányítani a sorsát, mennyire van kiszolgáltatva a fölötte álló
erőknek, így az átkok tulajdonképpen ideális mágikus ellenfélnek tűntek.
Ugyanakkor azt is fontosnak tartottam, hogy az átkok kimondói ne mindenek
felett álló, epikus fantasyket idéző főgonoszok legyenek, hanem hétköznapi,
valójában nem is rosszakaratú, hanem egyszerűen csak esendő emberek.
- Érdekes volt
számomra választott szemszög karaktered. Ertholt főszereplőnek is éreztem meg
nem is. Szándékos volt ez a választás? Esetleg átírás közben alakult így?
A
Tündöklő számomra mindig is a
Viharhozó története volt, abban az értelemben legalábbis feltétlenül, hogy ő
tartja mozgásban az eseményeket, és ő jelenti a legfontosabb kapcsot múlt és
jelen között. Ugyanakkor szükségem volt egy olyan nézőpontkarakterre, aki teremt
egy kis távolságot, és képes bevezetni az olvasót ebbe az ismeretlen világba. Ő
lett Erthol, aki apránként fedezi fel a múlt titkait, és bonyolódik bele a
Viharhozó történetébe – olyannyira, hogy végül ugyanannak az eseménysornak egy
generációval későbbi ismétlődésében találja magát. Bár Erthol világmegismerése
és a Viharhozó megváltástörténete párhuzamosan bontakoznak ki, biztos voltam
benne, hogy fiatal kora és nézőpontkarakteri szerepe miatt kettőjük közül
inkább Ertholt érzik majd főszereplőnek az olvasók. Ezt én nem érzem
problémának, bár tény, hogy Erthol sok tekintetben ellentmond a fiatal fantasy
hősökről alkotott elvárásoknak.
- Erthol miatt a
lovak is sokat szerepelnek. Őket is kutatod, vagy csak egyszerűen szereted őket?
Miért pont lovász lett Ertholból?
![]() |
Rusvai Mónika rajza |
Sajnos
eddig sem lehetőségem, sem időm nem adódott arra, hogy megtanuljak lovagolni,
viszont az évek alatt talán sikerült vállalható „elméleti lovassá” képeznem
magam. Legnagyobb hatással a szabadidomítók voltak rám (aki elolvassa a Tündöklőt, szerintem látni fogja, hogy
ez sem afféle hippi lósuttogás, amikor a virágos mezőben, lovunkat szőrén
megülve kitaláljuk annak gondolatait). Nagy, külföldi nevek helyett hadd
említsek egy magyar tehetséget, Tászler Melindát, akit élőben is volt
szerencsém látni a lovaival dolgozni. Az ő kitartása, szaktudása és a lovakkal
való egyszerre higgadt és határozott bánásmódja sokat tettek hozzá Erthol
karakteréhez. A másik motivációm pedig egyértelműen az volt, hogy szerettem
volna lószerűen ábrázolni a lovakat, és meg akartam mutatni, hogy ha valaki
hivatásszerűen foglalkozik lovak képzésével, akkor ez az egész gondolkodását
áthatja, és nem hajítja sutba meglévő tudását, amint a kaland egy különös
bujdosó képében rátalál.
- Fontos
szerephez jut a regényben a múltra emlékezés és a körkörös ismétlődés. Az
elején
világos volt számodra az ezekre épülő mondanivaló vagy írás közben
alakítottad így?
![]() |
Rusvai Mónika rajza |
Szeretek
vázlatolni, így a szöveget már viszonylag konkrét elképzelésekkel ülök neki megírni,
bár ez nem jelenti azt, hogy közben ne formálódna tovább. A körkörösség és az
ismétlődések elég szorosan kapcsolódnak a mitikus gondolkodáshoz (ennek nyomát
láthatjuk sok népmesékben is), így egyértelmű volt, hogy erre támaszkodni fogok
a Tündöklőben, de természetesen
voltak olyan helyzetek, amelyek csak a második, vagy a harmadik változat
megírásakor bontakoztak ki igazán, és kapcsolódtak össze más jelenetekkel.
- És egy utolsó
kérdés: Készül-e már a következő regényed? Ha igen, elárulsz-e róla valamit?
Egyelőre
még csak én készülök rá, hogy megírom, biztosan pedig csak három dolgot merek
állítani róla:
1.
mitikus fantasy lesz, de nem álközépkori
2.
fontos szerepet kap benne a magyar folklór alsóvilág képzete
3.
van olyan, hogy a sárkány árny helyett emberből van J
Köszönöm
a válaszokat!
A szerzőt megtalálhatjátok a Molyon és Facebookon is!
----
Köszönöm,
hogy végigolvastad a bejegyzést! Ha tetszik, amit itt találsz,
feliratkozhatsz a blog rendszeres olvasói közé, illetve követhetsz
e-mailen is, hogy ne maradj le a további bejegyzésekről. További
tartalmakat találhatsz Facebookon, Instagramon és Twitteren is!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése