Szeretem,
mikor egy regény meg tud lepni, és Rusvai Mónika első regénye ezt tette. A
fülszöveg alapján egy klasszikus sárkányos fantasykat idéző, és teljesen azok
toposzait használó történetre számítottam, de kellemesen csalódtam. Felhasználja
ugyan a meglévő írói elemeket, de azokat jól és okosan teszi, és többször eltér
tőlük. Mert végső soron ez egy felnőtteknek szóló mese, amit áthat a mitológia,
a babonák, az istenek, de inkább a nemlétük/tétlenségük, és az emberi hit
ereje.
Éreztem
rajta Tolkien hatását, ez viszont egyáltalán nem zavart, sőt, nagyon élveztem a
barangolást az írónő Tolkien-értelmezésében, de úgy istenigazából az ettől
eltérő részek fogtak meg igazán, és amikből volt szép számmal. Ezeken
éreztem leginkább a magyar népmesék hatását. Látszik a sok kutatómunka a
háttérvilágon, ami leginkább a sárkányábrázolásában és a köré épülő titkok
kibontásában elevenedik meg. A választott szemszögkaraktert is jónak éreztem,
mert az ő szűrőjén keresztül számomra érdekesebbek voltak az események. A lassú
cselekményvezetés zavart kissé, tekintve, hogy egy alig több mint négyszáz
oldalas regényről van szó, de az érzékletes, szinte megelevenedő leírások és a
végére határozott ívet befutó, lezárt cselekmény ezt ellensúlyozta.
A bejegyzés többi része spoilert
tartalmazhat!
A
regény alapfelvetése, hogy a Sárkány elpusztította az utolsó szigetkirályságot,
aminek következtében a tengerik népe az addig tiltott szárazföldre menekül,
hogy ott kezdjen új életet. A történet főszereplője Erthol, a lovászfiú, aki
már a szárazföldön, Tengermelléken született, de mégsem tud szabadulni a múlt
emlékeitől. Ezek és a véletlenek hatására belesodródik egy átkoktól és titkoktól
hemzsegő legendába, ami elindítja a végzete felé. Hamarosan nem csak a saját,
de az országa túlélése is kétségessé válik, mikor újra kézzelfoghatóvá válik a
Sárkány fenyegetése.
Ebből
az alaphelyzetből bontakozik ki a cselekmény és a részletesen megrajzolt,
minden részletében átgondolt (legalábbis nálam ilyen hatást keltett)
háttérvilág. Mint ahogy fentebb említettem, főleg az istenek nemléte határozza
meg a történet világát, ebből kifolyólag a klasszikus fantasyktől eltérően alig
van benne mágia, és itt az is az isteni hatalomhoz kötődik, így csak néhány
tárgy (az ún. talizmánkövek) őrzi az istenek erejét. A másik ilyen elem a
Sárkány, aminek a sárkánykígyók az előhírnökei. Mind a Sárkány, mind a
sárkánykígyók leírása lenyűgözött. Utóbbiak minden pikkelye élt, minden
rezdülésüket elénk tárta a szerző, így teljes valójukban megjelentek előttem
olvasás közben. A Sárkány pedig ijesztő volt, egy árny, tulajdonképpen az adott
személytől függött, mit fogott fel belőle, mit látott sárkányként. Ezt nagyon
jó megoldásnak éreztem, mert így minden olvasó saját magának fedezheti fel az
alakját, és nem egy kész képet kapunk róla. Ebből is látszott, hogy a szerző
már régóta kutatja a különböző sárkányábrázolásokat és a velük kapcsolatos
anyagokat. A lovas részeken ugyancsak látszott a szív és a lelkesedés. Arra nem
tudtam rájönni, hogy a szerző maga is lovagol-e, szereti-e a lovakat vagy őket
is kutatja, de mindenesetre nagyon átjött Erthol odaadása a lovak iránt. Ezek a
részek adtak egy kis pluszt az amúgy néhol nagyon szomorú történethez.
Erthol
nem igazán cselekvő, inkább megfigyelő karakter, mindig ott van, de nem
feltétlenül ő oldja meg a szereplők elé gördülő nehézségeket, neki igazából
segítő szerepköre van. Unalmas lehetne ez a szemszög, ha Erthol nem olyan,
amilyen, de rajta keresztül, éles meglátásai által a többi szereplő is
érdekesebbnek, szerethetőbbnek tűnik. Főleg Holló, Denamals árulójának
gyerekeivel és Anothiannal jártam így. Önmagukban is érdekes karakterek, de
Ertholon keresztül még jobban azzá válnak. A főszereplő inkább a háttérbe
szorul, amit annyira nem bántam, mert néha kifejezetten idegesített. Viszont
ezt elnéztem neki, mert a történések miatt nagyon is értettem, miért volt
ilyen. Némely szituációknál magamban átkoztam kicsit Denamalst, a főszereplő
nevelőjét, hogy miért hagyta ennyire sötétben szegény Ertholt, bár a végére
szerencsére azért valamennyire kikupálódott. A végén ugyan Anothian oldja meg a
helyzetet, de ő is segédkezik benne. Különösen tetszett a történet vége, mert
nem az a fordulat következett be, amit vártam, és ezáltal volt egy hatalmas
Aha-élményem. Minden részlet megvolt, ami ide vezetett, de nekem csak itt, az utolsó
pillanatban állt össze, így a végkifejletnek szinte katartikus hatása volt.
Holló gyerekei közül Rient szerettem meg a legjobban. Ő az aktív
szerepvállalása miatt emelkedett ki nálam. Tenni akart a sorsa ellen, és
mindent megtett, hogy kivegye a maga részét a világuk megmentésében.
Összességében
a Tündöklő egy jó tanulóregény. Kisebb megingásai és óvatossága ellenére is
nagyon szerethető. Külön kiemelném, hogy nem sorozatról van szó, ezáltal kerek,
lezárt a cselekmény, ami időtlenül érvényes tanulságot hordoz.
Ajánlom
mindenkinek, aki szereti a klasszikus tolkieni fantasyt, de szeretne valami olyat
olvasni, ami kísérleti jellege miatt mást is nyújt, mint ami ettől az
alzsánertől elvárható. Emellett olyan olvasóknak is ajánlom, akik szeretnének
egy felnőtteknek íródott fantasy mesében elmerülni, amire a szép, igényes
nyelvezet és a kalandos, titkokkal teli cselekmény miatt minden esély megvan.
----
Köszönöm,
hogy végigolvastad a bejegyzést! Ha tetszik, amit itt találsz,
feliratkozhatsz a blog rendszeres olvasói közé, illetve követhetsz
e-mailen is, hogy ne maradj le a további bejegyzésekről. További
tartalmakat találhatsz Facebookon, Instagramon és Twitteren is!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése