Mosonyi
Mara első regénye, az Olmec 2018-ban jelent meg a Publio Kiadó gondozásában (a regényről
ITT
írtam). A könyv kapcsán lehetőségem nyílt interjút készíteni a szerzővel, amit
ebben a bejegyzésben olvashattok. Többek közt kérdeztem a szerzőt a regény
keletkezéséről, a háttérvilág alakulásáról, a karakterekről és a jövőbeli
terveiről is.
A szerzőről
Mosonyi
Mara vagyok, eddigi első és egyetlen regényem címe: Olmec.
Ez
egy a krimi, a kalandregény és a thriller határmezsgyéjén elhelyezkedő
történet, amely a szerelmi szálakat sem nélkülözi.
Ha
feltétlenül be kellene kategorizálni, akkor romantikus krimiként írnám le, bár
több olvasóm szerint a kémregény elemeit is hordozza. Szeretem, ha egy történetben
több műfaj keveredik. Nagyszerű visszajelzés számomra, hogy a könyv jelenleg
97%-on áll a Moly.hu oldalon.
Ilyen
regényeket várhatnak tőlem az olvasók a továbbiakban is.
- Miért választottad a Mosonyi Mara írói
álnevet? Van a névnek valamilyen története?
Biztosan
tudtam, hogy álnéven szeretnék publikálni. Így jobban elkülönül az írói létem a
privát életemtől. Mindenképpen magyar nevet szerettem volna, olyat, amihez van
kötődésem. Édesanyám leánykori neve: Mosonyi.
Mivel tetszenek az alliteráló nevek, ezért egy M betűvel kezdődő, rövid,
de frappáns keresztnevet kerestem. És megszületett: Mosonyi Mara.
- Mióta írsz? Mi késztetett arra, hogy
írni kezdj?
Az
első elkezdett, de soha be nem fejezett történetemet, amely természetesen egy
krimi volt, 8 évesen vetettem papírra, grafittal, másodikos vonalazású füzetbe.
A felnőtteket, akiknek megmutattam, csak a borzalmas helyesírásom győzte meg
arról, hogy ez valóban az én munkám. Kamaszként sem sikerült egyetlen
történetet sem befejeznem, majd túl a harmincon, most vagy soha alapon,
megszületett az Olmec.
- A kezdetektől romantikus krimit írtál,
vagy kipróbáltad magad már más zsánerben is?
Hiába
próbáltam romantikus regényt írni, mert az 50. oldalon meggyilkoltak valakit.
Egyszerűen kellenek olyan izgalmak, bonyodalmak egy történetben számomra,
melyek túlmutatnak az emberi kapcsolatok boncolgatásán. Természetesen
romantika, gyűlölet, barátság, rivalizálás, féltékenység, sóvárság nélkül nincs
regény, de eggyel emeli a tétet, ha ezeken felül félthetjük kedvenc karakterünk
életét, vagy spekulálhatunk, ki az, aki a háttérből a szálakat mozgatja. Igazán
nagy csattanót is többnyire ebben a műfajban várhatunk.
- A romantikus vagy a krimi történetek
állnak hozzád közelebb? Miért azok?
Változó.
Kamaszként több romantikus regényt olvastam, de esetenként ma is kezembe veszek
ilyen történetet. Egy idő után azt veszi észre az ember, hogy a romantikus,
erotikus regények gyakran egy kaptafára íródtak, ebben a műfajban nehéz újat
mutatni, vagy talán erre nincs is szándék… Pontosan tudod, mit fogsz kapni, egy
ebben a zsánerben alkotott könyvtől, ha a kezedbe veszed. És ez így is van jól.
A krimik árnyaltabb képet mutatnak.
Amit
igazán szeretek olvasni, ugyanabba a zsánerbe sorolható, mint amit igazán
szeretek írni: romantikus krimi, thriller, kalandregény. Nem csak szirupos
romantika, nem csak száraz nyomozás.
- Hogy pattant ki a fejedből az Olmec
ötlete? Mi ihletett meg?
Egy
jó történet mozgatórugói a szerethető, hús-vér karakterek, akik nincsenek
idealizálva, démonizálva, jó és rossz tulajdonságokkal egyaránt rendelkeznek,
olyanok, mint mi.
Velük
lehet igazán azonosulni, nekik tudunk drukkolni, vagy épp a bukásukat várni. Az
Olmec-ben több főszereplő is van, mind erős karakter, ezért is van annyi
feszültség köztük.
Andrés,
a bérgyilkos, Nora az árva lányból törtető karrieristává cseperedő nő, Jake, a
tehetséges, de bátyja árnyékából kilépni képtelen CIA ügynök, Milena, a drogbáró
gyönyörű, de boldogtalan felesége, Felipe, a fanyar humorral megáldott, meleg
hekker, O’Connor, a titokzatos múlttal rendelkező kiismerhetetlen, saját
birodalmát ügyesen felépítő exkatona, és az ő egykori legjobb barátja, aki most
ellene dolgozik, George. Nem utolsó sorban pedig Olmec, aki mesterien keveri a
kártyákat a háttérből.
Az
én fejemben mindig a szereplők jelennek meg először. Köréjük építek fel egy
egész világot. A karaktereimet mindenképp egy ismeretlen, veszélyes, egzotikus
környezetbe szerettem volna helyezni, így jött Latin-Amerika.
- Amikor olvastam azt éreztem, hogy
alaposan utána nézték a történet hátterének. Mennyi kutató munka előzte meg az
írási folyamatot? Jártál is Mexikóban vagy inkább csak interneten/könyvekben
néztél utána?
Örülök,
ha ezt érezted, törekedtem az alaposságra, nem szerettem volna, ha légből
kapottnak tűnnek a helyszínek, a hangulat, a városok leírása, de tartózkodni
kívántam a száraz ismertetéstől is. Soha nem jártam Latin-Amerikában, így saját
tapasztalatokra nem hagyatkozhattam, de nagyszerű visszajelzés volt számomra,
amikor egy ott élő olvasóm ezt alig akarta elhinni.
Először
cikkeket, úti leírásokat bújtam, de felmentem mexikói ingatlanos oldalakra is,
hogy lássam, hogy élnek a leggazdagabbak, vagy éppen a legszegényebbek.
Amerikai híroldalakat olvasgattam, mivel ott jóval több tartalom elérhető a
drogháborúval kapcsolatban, hisz ami nekünk itt Európában csak egzotikus
érdekesség, az a Mexikóval határos USA-nak komoly probléma.
Anyaggyűjtésem
közepén, a véletlen hozott elém egy olyan személyt, aki nagy segítségemre volt.
Ő egy magyar származású, több mint 20 éve Mexikóban élő, emberi jogokkal
foglalkozó hölgy.
- Mi vonzott a drogkartellek világában?
Veszélyes,
izgalmas, egzotikus helyre szerettem volna pottyantani a szereplőimet. A
drogkartellek világát mindenképpen annak érzem.
- Erős nyitással indítod a regényt, ami
megalapozza a kötet hangulatát. Sokáig csiszoltad, amíg ennyire ütős lett vagy
nincs nehézséged a történetnyitásokkal?
Egy
szuszra írtam meg a kérdéses jelenetet, de először nem voltam biztos benne,
hogy ezzel szeretnék nyitni. Úgy gondoltam, a könyv közepe felé lehetne egy
visszaemlékezés Nora részéről, ami indokolná azt az erős, eltéphetetlen
köteléket, ami Andres és a lány között fennáll, holott nem vérrokonok, és felnőtt
énjük a lehető legtávolabb áll egymástól. Az olvasó sem értette volna – ahogy
gyakran a többi szereplő sem érti – miért is állnak ők olyan közel egymáshoz,
ennek az epizódnak a hiányában.
Tulajdonképpen
ezen állt vagy bukott a könyv, mert azt mondtam magamnak, ha ez a jelenet
igazán megkapó lesz, megírom a történetet, ha nem, akkor elengedem. Ütősnek
éreztem. Megírtam a könyvet.
- A krimiszál nagyon jól kidolgozott,
jók a horgok és a csavarok, amik viszik tovább az olvasót. Melyik a kedvenc
csavarod a történetben? Ha van ilyen.
Nehéz
úgy, hogy ne spoilerezzek… Talán amikor Jake hosszas hezitálás után enged egy
invitálásnak, és találkozik a szemben álló fél egyik kulcsemberével, aki olyan
videót mutat neki, mely átrendez mindent, amit addig hitt az igazságról. De
persze az is nagy kedvencem, amikor kiderül, ki is Olmec valójában. És még
sorolhatnám. Nehéz választani.
- Változott nálad írás közben, hogy ki
lesz Olmec vagy az elejétől kezdve tudtad?
Sok
dolog változott, nevek, események, az, hogy egy adott történés melyik
szereplővel is essen meg. Az azonban, hogy ki Olmec, az nem.
-
A szereplők nagyon jól kidolgozottak és szerethetőek. Nehezen tudnék közülük
választani. Neked van-e kedvenced? Ha igen, miért pont ő?
Ahogy
már fentebb írtam, mindenki nagyon összetett, a legtöbbjük esetében az olvasó
beleláthat olyan lelki mélységekbe is, amelybe a többi szereplő nem, vagy csak
felületesen. Ismerjük a motivációikat, érzéseiket, legféltettebb titkaikat,
vágyaikat. Csak akkor él át katarzist az ember, ha azonosulni képes a
karakterekkel. Próbáltam úgy megalkotni őket, hogy kortól, nemtől, vagy akár
érdeklődési körtől függetlenül mindenki találjon olyan szereplőt, akivel együtt
tud érezni, akit képes szeretni, vagy akár gyűlölni. Be szerettem volna emelni
az olvasót a történetbe.
Cserébe
én is beemeltem magamat, így próbáltam mindenki fejével gondolkodni. Talán
nincs is olyan szereplő, akit ne értenék meg, vagy ne kedvelnék valamiért. Hogy
ki a kedvencem? Érdekes, de már nem az, aki akkor volt, mikor a könyvet írtam.
Változunk.
- És egy utolsó kérdés: Dolgozol-e most
valamin? Ha igen, mikor várható a megjelenése és milyen zsánerben íródik?
Két
ötlet van a fejemben, illetve az egyik már nagyrészt papíron, de ettől függetlenül,
lehet, hogy a másik előbb lát majd napvilágot. Hezitálok.
Egy
olyan történeten dolgozok most, ami kapcsolódik az Olmec-hez, de nem klasszikus
folytatás.
A
könyv egyrészt a múltban, 2003-ban játszódik, ahol George Carlton, és Patrick
O’Connor még fiatalok, mindketten a CIA-nál dolgoznak, s ekkoriban még közel
sem ellenségek, hanem legjobb barátok.
Megjelenik egy olyan nő is, akiről az Olmec-ben csak beszélnek, de ő
maga nem szerepel. Tudjuk, hogy kulcsfigura volt valaha, és a jelen is más
lenne nélküle… Ő George Carlton régi szerelme, Irine, a megszállott újságírónő.
A
könyvben egy másik szál a jelenben fut, két évvel az Olmec-ben leírt események
után. Természetesen itt is felbukkannak a már ismert szereplők. A két idősík
kiegészíti egymást, hiszen a jelen kérdéseire talán a múlt adhat választ.
Köszönöm a válaszokat!
Mosonyi Marát megtaláljátok a Facebookon és az Instangramon is. Ha pedig felkeltette az érdeklődéseteket a könyv, INNEN megrendelhetitek.
----
Köszönöm,
hogy végigolvastad a bejegyzést! Ha tetszik, amit itt találsz,
feliratkozhatsz a blog rendszeres olvasói közé, illetve követhetsz
e-mailen is, hogy ne maradj le a további bejegyzésekről. További
tartalmakat találhatsz Facebookon, Instagramon és Twitteren is!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése