Mikor becsuktam a kötetet, nem tudtam eldönteni, hogy remekművet vagy egy random vershalmazt tartok a kezemben, vagyis nagyon ráérzett-e valamire a szerző, mint a fent említett kollégája vagy sem. Aztán ülepedett a szöveg, és visszhangozni kezdtek a fejemben az utózöngéi, úgy érvényesült egyre jobban a Tidbeck-hatás. Ugyanis Glazova versei hasonló szürreális-groteszk-abszurd remekművet alkotnak, mint a fent említett kötet tizenhárom novellája.
A hatás nem véletlen, mert a szerző többféle elemet kombinál. Ahogy a borító egyik belső fülén olvasható: „A kortárs művészet interdiszciplináris és médiumközi területei érdeklik, műveiben szövegeket, képeket és experimentális hangokat kombinál.” Ennek megfelelően a szöveg egésze vizuális hatást kelt, a versek nagyja pedig egyedi dallammal rendelkezik, amit nagyon nehéz fordításban visszaadni, de Kis Orsolyának többségében sikerült.
A bejegyzés további része spoilert tartalmazhat!
Jelena Glazova kötete nem mindennapi kérdéseket vet fel: például mit kezdjünk egy, a túl korán elfogyasztott Dosztojevszkij-művek miatt belénk ültetett ortodox megbocsátás-chippel, vagy azzal, ha művészként halálunk után Monet tavában találjuk magunkat, egy alkotók számára fenntartott külön pokolban? Möbius- szalagon futó emberi történelem és a művészet helye benne — mindez a kötet sajátos cybervilágába, a klónok és gynoidok birodalmába ágyazva.
A fülszöveg jól fogalmazza meg – sajátos cybervilág Glazováé, különleges utazás egy hihetetlen képzelettel megalkotott valóságban, melyet a szerzője kiszabadított az elméjéből, és a nagyérdemű elé tárta. És milyen jól tette! Átható és nagyon hatásos, kicsit olyan, mint egy lírai drogos trip, valahol a kortárs és a szépirodalom határán, egy kis weirddel megfűszerezve. Bár utóbbit inkább csak zárójelben tenném hozzá, mert véleményem szerint súrolja a határait, de ezt mások talán vitatnák.
A kötet műfajilag nehezen behatárolható, mert sokféle elem keveredik benne, ahogy a versek témája is sokféle. A legmeghatározóbb a művészet és annak helye a világban. Az ehhez a témához kapcsolódó versek a kötet utolsó harmadában kaptak helyet. … a művész műve című költeményben a műalkotások értelmezési kereteit vagy magának az értelmezésnek a szükségességét járja körül a pornográfia megjelenítésén keresztül. De megemlékezik a művészek meg nem értettségéről a művészvilág éhező gyermekeiről versében, valamint e szakasz legjobbjaként említeném a művészet úgy tekint az életre című költeményt, amiben művészet és az élet viszonyáról ír egy groteszk hasonlattal levezetésével:
a művészet úgy tekint az életre
mint tágra nyitott végbélnyílásra
az élet húzza a lábát
igyekszik ugrálva
a művészet türelmesen próbálja buzdítgatni
míg betűri a szoknyáját
(…)
amikor az élet tekint a művészetre
szégyelli magát
táncol előtte
rendetlenül
nyúzott arcú rosszul kifestett transzvesztitaként
Ez a vers átvezet a kötet másik fontos témájához, a genderhez, ami többször és többféleképpen megjelenik. Egyrészt felmerül a nők helyzete és a férfiak hozzájuk való viszonya, ami keveredik vallásos elemekkel/fogalomhasználattal. Ilyen rögtön a nyitóvers, az isten kirúzsozza a száját, ahol Isten egyszerre testesít meg nőt és férfit, áldozatot és bántalmazót. Rögtön utána a prófétafej jövendölben egy próféta előtt hódoló gruppi-lányok csapatát ábrázolja, akiket ez maximálisan kielégít. De e versek sorából a legáthatóbb a mindennap kómába esik című, ahol a prostitúciót jeleníti meg, mind a nő, mind a férfi szemszögéből.
mindennap kómába esik részlet
minden este újra megismerkednek
étterembe mennek
fel a lifttel
húst esznek
eres vörös húst
nem emlékszik az arcára
de jól emlékszik a húsra
eres vörös hús
étterem és lift
…
kérdezzik a barátját
minden este megismerkedtek
és minden alkalommal elfelejt
bár a húsra jól emlékszik
a húsra mindig emlékszik
mire a barát azt válaszolja
„ha kezdetben voltak a kurvák
és az isten akkor ez prostitúció”
A másik érintett gendertéma a traszgenderség. Elsősorban a traszvesztitákról és a transzneműségről értekezik, érintve a nem nélküliséget is. A keresztben a filmkockákban egy transzvesztita szekta gyűlését ábrázolja. A nem nélküliséget, majd a transzneműséget pedig a lila transzgenderben jeleníti meg. Mindkét versre jellemző az intenzív hatás, a lüktető ritmus és a jellegzetes szimbólumrendszer.
A kötet további versei nem sorolhatók be markánsan egy-egy témába, hanem szerteágazóan sokféle tematikát érintenek. Például olyan fontos társadalmi kérdéseket, mint a rasszizmus, a háború, vagy éppen a hatalom gyakorlóinak visszás viselkedése, netán a nekrofilia, az e témában született a halott marilyn pedig az egyik legkifejezőbb vers a kötetben.
a halott marilyn részlet
és lovagol a hullámokon
hullafoltok az arcán
kékes véraláfutások
„ez elég jó”
mondja a divatfotós
és villog a vaku
ő pedig vidáman néz
…
jönnek a part felől
ez egy diadalmenet
„elkezdődött”
mondja
és a mosoly eltűnik
sirályok visítása a feje felett
jön az árapály órája
A versrészletekből látható, hogy a szerző végig mind a címben, mind a versekben kisbetűs írásmódot használ, így a címek a költemények szerves részét képezik, azok első sorát adják. Ez a megoldás kifejezetten tetszett, mert egyfajta folytonosságot adott a szövegeknek, ami gördülékenyebbé tette az olvasást.
A Sóvárgás összességében egy különös utazás Jelena Glazova cyberlírájába. A versek hangulata magával ragad, és jóval a befejezés után sem ereszt. Néhol groteszk, vagy az abszurditásig fokozódik, máshol szókimondó, vagy akár félelmetes. Mindezt egy sor témán keresztül ábrázolja, kezdve napjaink fontos társadalmi kérdéseivel a művészet szerepén át a gender kérdésköréig.
Ajánlom azon olvasóknak, akik szeretik az egyedi hangvételű, nagy hatású könyveket. Előny, ha nem áll tőlük távol a líra, de nem feltétel, mert a versek egy-egy rövid történetként is értelmezhetők, így a formát azok is emészthetőnek találhatják, akik nem olvasnak versesköteteket.
A kötetet a Prae Kiadó jóvoltából volt lehetőségem elolvasni.
Értékelés: 5
----
Köszönöm, hogy végigolvastad a bejegyzést! Ha tetszik, amit itt találsz, feliratkozhatsz a blog rendszeres olvasói közé, hogy ne maradj le a további bejegyzésekről. További tartalmakat találhatsz Facebookon, Instagramon és Twitteren is!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése