A young adult szerkesztés után (ITT írtam róla), júliusban az irodalom egy teljesen más területére tértünk át. Ez pedig a Történelmi, életrajzi és lélektani művek szerkesztése, ami gyökeresen eltért minden eddigitől, mind a szövegek nyelvezetét, mind azok kardinális hibáit és egyéb problémáit tekintve. Az oktatók Varga Bea és Róbert Katalin voltak.
Ezúttal ismét hosszan gondolkoztam, jelentkezzek-e, mert annyira nem áll hozzám közel a téma, illetve alig olvasok ezekben a műfajokban, talán a lélektaniból fordult meg a legtöbb a kezemben, utána a történelmi, és életrajzból a legkevesebb. Sokáig vacilláltam rajta, kihagyjam-e. Végül arra jutottam, hogy tanulni vagyok a képzésen, és vonzott a kihívás, meg az is, hogy kipróbálhatom, mennyire megy a szerkesztésnek ez a területe, illetve nagyon szeretem a történelmet, ami szintén nem utolsó szempont, így belevágtam.
Ez volt az első kurzus, amit szupervízióval (egyéni oktatói visszajelzés minden kiadott feladatra) csináltam végig. Bátran állítom, hogy nagyon megérte, mert egyéni választ kaptam minden apró kérdésemre, és Róbert Katalin nagyon jól magyaráz, így nagyon sokat tanultam a válaszaiból a jövőre nézve. Így csak ajánlani tudom a szupervíziót azoknak, akik valamikor belevágnának a képzésbe, és bizonytalanok, mert az egyéni válaszok sok mindent helyre tesznek, rendszerezik az addig megszerzett tudást. Legalábbis nálam így alakult.
Az első beszélgetés ezúttal is egy témaismertető volt. Bemutatásra kerültek a történelmi, életrajzi és lélektani művek jellemzői, a megírásuk célja, témáik. Emellett az írásuk közben megjelenő hibák, illetve szóba került a történelmi regények megkülönböztetése az áltörténelmi regényektől, amikre a kutatómunka hiánya jellemző, ami pedig nagyon fontos lehet. Kitértünk rá, mennyire fontos a hitelesség és a kérdéses részekre való rákeresés, és mennyire fontos a szerkesztőnek a műveltség, hogy felismerhesse a nem hiteles információkat, a helytelen korrajzot, vagy egy életrajznál az adatok hitelességét, illetve ehhez kapcsolódóan szóba került a keresés fontossága. Továbbá kitértünk a kakukktojásokra, pl.: a steampunkra, az alternatív történelemre, a romantikus történelmi háttérrel rendelkező művekre. Illetve arra, mikor nem piacképes a hitelesség. Ezeken felül még számtalan érdekesség szóba került, amiknek hasznát vehettük a feladatok, a gyakorlás közben.
Az eddigi kurzusokhoz hasonlóan ezen is nyolc szerkesztési feladatot, szövegrészletet kaptunk. Néhány szövegnél előfordult nálam némi megakadás, ekkor úgy éreztem, nagyon nehezen haladok vele, vagy éppen nehezen tudtam eldönteni, hogy történelmi vagy inkább fantasy-irányba szerkesszem, de végül ezeket is sikerült megoldanom.
Ezen a kurzuson az egyik költőnk életrajzának részlete lett a kedvencem. Szövegileg és szerkesztői kihívások tekintetében is ezt élveztem a legjobban, noha ennek volt a legrégiesebb írásmódja. Viszont illett a műhöz, és remekül alátámasztotta a felépített korrajzot. A másik szöveg, ami nagy hatást gyakorolt rám, egy lélektani kategóriába tartozó részlet volt, a középpontjában családon belüli erőszakkal. Nagyon hatásosan és érzékletesen megírt szövegnek találtam, amit a témája miatt nem volt jó olvasni, ettől eltekintve kiválóan megírt emlékezetes részlet maradt.
Összességében a Történelmi, életrajzi, lélektani művek szerkesztése egy kihívásokkal teli, de nagyon színes és érdekes kurzus volt nemcsak témáit, de szerkesztői kihívásait tekintve is. Ugyan akadtak az anyagban számomra nehezebb szövegek, de összességében elmondhatom, hogy sikerült megbirkóznom a feladatokkal, és örülök, hogy ezeknek a zsánereknek a szerkesztésében is elmélyedhettem.
----
Köszönöm, hogy végigolvastad a bejegyzést! Ha tetszik, amit itt találsz, feliratkozhatsz a blog rendszeres olvasói közé, hogy ne maradj le a további bejegyzésekről. További tartalmakat találhatsz Facebookon, Instagramon és Twitteren is!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése