Deme László a 3. Aranymosás
Irodalmi Válogatón tűnt fel Zsófi és a zoknivadász
című mesekönyvével (ITT
írtam róla), aminek kreatív ötlete azonnal megnyert magának. Második mesekönyve,
az Orsi és a tankok (a cikkemet a
könyvről ITT
olvashatjátok) egy komolyabb témát az ’56-os forradalom eseményeit dolgozza fel
gyerekszemmel. Ezzel a meséjével a kedvenc íróim közé lépett elő. Régóta
terveztem, hogy interjút készítek a szerzővel, így nagyon örültem, hogy igent
mondott a felkérésemre. Többek között beszélgettünk zoknikról, írásról és
jövőbeli terveiről is.
A
szerzőről:
1979-ben születtem Szegeden,
jelenleg Budapesten élek a családommal. Kommunikációval, reklámmal és
újságírással foglalkozom. Írtam színdarabokat és szlogeneket, kritikákat,
cikkeket és szappanoperákat, novellákat és plakátsorokat, végül meséket, amióta
kisfiam született. Először csak fejből meséltem lámpaoltás után, épp ami az
eszembe jutott. De pár apró történet elkezdett nőni, növekedni meg
nyújtózkodni, mint a mesebeli paszuly, és úgy összekapaszkodtak, úgy
összegubancolódtak, hogy mese lett belőlük. Aki olvassa-hallgatja,
kibogozhatja, ha akarja!
-
Miért/Mikor kezdtél el meséket írni?
A nagyobbik kisfiamnak kezdtem
intenzíven mesélni esténként kábé 5 éve. Ovis volt és iszonyatosan
igényelte,
hogy elalvás előtt, a sötétben fekve még valami jópofa történettel hajózzon el
az álmok tengerére. Engem eleinte bosszantott és próbáltam gyorsan lezavarni a
mesét, elintézni pár cuki állattal, akik az erdőben eszegetnek, ettől
megnyugszanak és elálmosodnak, végül szépen összebújnak, elalszanak, aludj te
is, kisfiam, hogy meglegyen a kellően sulykolt tanulság - de ez nem jött be. Ha
túl rövid volt, jöttek a kérdések, miért ez, miért nem úgy. Ha fásult voltam és
unalmas mesét mondtam, kezdődött az izgés-mozgás, és még messzebb kerültünk az
alvástól. Úgyhogy meg kellett tanulnom furmányosan mesélni, amikor érdekesek is
és kellően izgalmasak is a fordulatok, de azért nem annyira, hogy egy ovis
pulzusa feldübörögjön, mert akkor megint oda a végcél,nem jutunk el az alvásig.
Persze sokszor élveztem is, hiszen szeretek fantáziálni mindenféléről,
megkérdeztem kik szerepeljenek a ma esti mesében, milyen világba kiránduljunk
(végül egész jó rutinom lett, amit majd hamarosan kamatoztathatok a kisebbik
kisfiamnál is), és így tulajdonképpen született pár olyan karakter, akik
kívánkoztak a papírra, hiszen írni addig is írtam, de nem igazán gyerekeknek.
Az egyetlen dolog, amit sajnálok ebből az időszakból, hogy pár figurát, aki
ezekben a félálmos időszakokban megszületett, nem jegyeztem meg. Épp nemrég
kérdezte meg a fiam, hogy emlékszek-e a Negró nevű feketeszőrű kisrókára, aki
rakétával járta a bolygókat, és hogyan is volt az, amikor eljutott a
gofri-csillagképbe, de sajnos már fogalmam sincs, pedig ígéretes sztori
lehetett.
-
A 3. Aranymosás Irodalmi Válogatóra küldted be a Zsófi és a zoknivadászt. Az
volt az első meséd vagy írtál már előtte is?
Meséket nem írtam. Gyerekműfajok
közül bábszínházas darabokkal próbálkoztam, de végül azok se jutottak el a
színpadig. Volt köztük viszont egy átirat, aminek azt a bábműfajt adtam meg,
hogy “Lábjáték gyerekeknek”, mert a bábszínészeknek néhány báb mozgatása
mellett főként a lábukkal kellett volna a kitalált világot megjeleníteni. Nem
is értem, min bukhatott el, szerintem különleges kihívás lehetett volna.
-
Miért pont zoknik?
Őszintén szólva nem tudok
racionális magyarázattal szolgálni, egyszerűen csak bekattant a zoknivadász,
aki zoknikat lopkod, és onnantól kezdve már teremtette magát a mesevilág.
Persze, az említett lábjátékból is következik, hogy érdekelt egy olyan
elbeszélői nézőpont, ahol az általában kevésbé frekventált, de mégis mindennapi
helyzetek kerülnek fókuszba, és úgy alakult, hogy éppen a lábas dolgokban
tudtam ezt kibontani, hát ezek után már nehezen tagadom le, ha lábfetisizmussal
vádolnak. Persze mondhatnám azt is, hogy ez a gyermeki nézőpont megragadása,
mely kénytelen alulról szemlélni a világot, de ez így valójában nem volt
tudatos, sokkal inkább a gyakorlati része érdekelt: mi a csodát lehet kezdeni a
zoknikkal, mitől lesznek ezek a mindennapi, kézzelfogható, ismerős ruhadarabok
mágikusak és mesebeliek?
-
A Kaladra fel! meseantológiában megjelent, Az univerzum egy csomo zokni című
történetedet előbb olvastam, mint a zoknivadászt. Honnan jött az ötlet, hogy az
univerzum keletkezését zoknikkal magyarázd?
Ez is egyszer csak bekattant és
összeállt: a zokni formája picit hasonlít a fizikusok által ábrázolt, amorffá
görbült tér-idő síkra, rajta a lyuk pedig akkor már nem lehet más, mint maga az
átjáró, egy féreglyuk. A gimáziumban egyébként a fizika tanárunk a gázok
rendszertelen mozgását előszeretettel modellezte a játszótéren rohangáló
óvodásokkal, hiszen ők ki is térnek olykor, máskor ütköznek is, változtatják is
a mozgásukat, és bár a fizika soha nem lett a kedvenc tárgyam, de ezt még is
megjegyeztem a játékossága miatt, és hasonló módon magam is szívesen
próbálkozom a nagynak és jelentősnek mondott problémák vagy jelenségek
kézzelfoghatóvá tételével, talán csak azért, hogy én magam is megértsem.
-
Visszatérve a Zsófi és a zoknivadászhoz: a rendrakás fontosságára hívod fel a
gyerekek figyelmét. Véletlenül alakult így vagy a tanítási szándék előre
eltervezett volt?
Véletlenül így jött ki a végén,
és bár megtehettem volna, hogy elkenem, hiszen miért kellene egy ilyen
praktikus dolgot odabiggyeszteni, bőven elég a mese, de mivel már ott volt,
talán lustaságból, talán abból a megfontolásból hogy egy nagycsoportosnak,
kisiskolásnak talán még nem tűnik didaktikusnak, ha ezt is beleszövöm, végülis
benne maradt, de reményeim szerint azért nem túl erőltetett, hiszen valójában
nincs benne nevelési kényszer vagy tanítási szándék. Ha belegondolsz, hogyha Zsófi nem rendetlen, ha nem hagyja szét a zokniját, hanem pedánsan
összhajtogatja a szennyesbe, akkor a történet nem tud megszületni, hiszen a
zoknivadász nem fér hozzá a zoknihoz. Reményeim szerint tehát nem tűnik Zsófi
sem gonosztevőnek azért, mert csak ledobálja magáról fáradtan a ruháit, mint
akármelyik más gyerek, viszont eljut arra a pontra is, hogy felismerje, hogy
mégiscsak ő a felelős a saját ruháiért, tehát dönthet úgy is, hogy rendet rak
közöttük, és ráébredhet, hogy ez is egy pozitív dolog, járhat eredményekkel.
-
Tervezel-e még írni ebben a zokni univerzumban?
Igazság szerint elkészült egy
trilógia, de egyelőre a fiókban reménykedik, hogy megjelenhet. Az általad
említett Az univerzum egy csomó zokni meséje kicsit más formájában a
zoknivadász folytatásának egyik fejezete. Maga a folytatás kikerekíti a
zoknivadász történetét, aki Zsófi és természetesen a zoknik segítségével egy
feketelyukon keresztül visszatér a saját világába. Ez a történet azonban egy
kicsit bonyolultabb az elsőnél, tehát ha azt nagycsoportosoknak és első
osztályosoknak ajánlanám, ezt a második részt inkább elsősöknek és
másodikosoknak, egyébként raádásul érinti az iskolássá válás témakörét is. A
haramdik rész pedig Zsófi zoknijának a története, aki elmeséli, hogy
varázszokniként hogyan vándorolt lábról-lábra évszázadokon át, de míg az
őskorban egy éhes ősembergyerek be akarta kapni, addig az ókori Akhilleuszka
szégyellte a csatában viselni, nem is védte semmi a sarkát ejnye-bejnye, és így
tovább a zokni felfedezésén, egy hercegkisasszony harisnyáján át napjainkig,
míg végül Zsófi lábára nem kerül. A három történettel azt hiszem, alaposan ki is
veséztem a magam számára a mesébe illő zoknik témakörét.
-
A második meséddel, az Orsi és a tankokkal, a történelem vízére evezel.
Szereted magát a történelmet? Miért pont az ’56-os forradalmat választottad?
Mindig is érdekelt a történelem
folytonossága és hősiessége, egy időben intenzív kapcsolatban álltam az ‘56-os
eseményekkel, és ahogy máskor is történt, bekattant egy kislány, aki a lyukas
zászlóval beszélget. Akkoriban a szíriai polgárháború kapcsán nagyon sok
torokszorító videó keringett a neten, amikben látható volt a gyerekek
kiszolgáltatottsága egy olyan extrém helyzetben, amihez semmi közük, mégis el
kell szenvedniük a következményeket. Ez a pillanat érdekelt, vajon mi
játszódhat le egy gyerekben, aki játszani szeretne, de ezt nem hagyják, sőt
lehetetlenné teszik a számára olyan indokokkal, amikből ő csak haloványan megsejthet
valamit, de pontosan összeilleszteni nem tudja a rémisztő mozaikokat. Hozzánk
időben háborús eseményként ‘56 áll a legközelebb, hiszen még élnek is köztünk olyanok, akik
gyerekként átélték. Innen indult a mese megírása, ami megpróbálja a történelmet
valaki olyannak a szemszögéből megmutatni, akinek fogalma sincs, hogy ez maga a
történelem, ő csak éppen akkor élte az életét, ezért meg tudja mutatni egy mai
gyereknek, milyen lehetett akkoriban gyereknek lenni.
-
Egyedi szemszöget választotál a meséhez. Nehéz volt egy kislány szemszögén át
láttatni a történéseket? Honnan jött Orsi karakterének ötlete?
Egy kisfiú főhőstől sokkal inkább
elfogadjuk, hogy dacol mindenféle akadályozó erőkkel. Szerettem volna
ráerősíteni más mesékhez hasonlóan arra, hogy egy kislály is lehet talpraesett,
kivághatja magát szorult helyzetből, mondhat frappáns és vicces mondatokat,
alakíthatja a világot maga körül. Jópofának láttam, hogy egy copfos pöttöm
farkasszemet néz torkában dobogó szívvel egy T-34-essel, ezért döntöttem Orsi
mellett. Ő egy vagány kislány, ha kell harcias és verekedős is, hiszen a
kislányok sem csupán a babájuk haját fésülgetik, sőt olykor meggondolatlan is,
mint minden gyerek, aki azonban szívesen ábrándozik flitteres ruhákról,
körömlakkról, vagy cirkuszi mutatványról egy lovacska hátán. És természetesen
cserfes és naív, éppen ezért tud mókás lenni, ahogyan a kommunista világ
sajátosságait vagy a forradalmi tapasztalatait elcsacsogja. Mindezzel a szándék
az volt, hogy egyrészt lehántsa ‘56 romantikáját a mindennapok közé, ám közben
mégiscsak érzékeltesse azt a másfajta levegőt, amiben akkoriban a kisiskolások
is éltek, és amiben a forradalom kitörhetett. A visszajelzések alapján ez
többnyire sikerült így megírni, bár a téma érzékenysége miatt, kaptam már
hideget-meleget is, olyan is volt, aki szerint a lapokon túl sok ‘56-os pátosz
maradt, más szerint viszont éppenhogy tiszteletlenre sikerült a főhajtás. Egyik
sem volt cél, mert engem ‘56-ra visszagondolva tényleg elfog egy kissé mámoros
és hősies érzés, ugyanakkor ha valamit, hát ezt a témát mindenképpen érdemes a
didaktikus, végleges és nagy meghatározásoktól távol tartani, mert nem lehetett
csak ilyen, vagy csak amolyan. Orsi azért jó a bemutatására, mert pont egyszer
ilyennek, egyszer amolyannak látja a dolgokat maga körül, mégha voltaképpen
szimpatizál is azzal a valamivel, amit forradalomnak neveznek, de nem érti, azt
viszont érzi, hogy a szülei emiatt veszekednek, tehát megérzi a hátrányait is a
történelmi helyzetnek.
-
Tervezel-e még történelmi témájú mesét írni?
Meseötletem egyelőre nincs, de ha
mégis lesz, szívesen nekivágok, hiszen a történelem maga is mese valahol.
-
Végezetül egy utolsó kérdés: Van-e már tervben következő meséd? Ha igen és nem
titok, miről fog szólni? Mikorra várható a megjelenése?
Egy nagyképű focilabdáról írok,
aki elég sajátosan mesél a fociról. Pici focitörténelem egyébként ebben is
lesz, de inkább mai jelenségek. A focilabda szerint egyrészt ő ennek a játéknak
a legfontosabb szereplője, úgyhogy ismerteti is a dédnagypapától elkezdve a brazil
unokatestvéren át a teljes labdarokonságot, másrészt pedig, mivel kopasz, a
játék helyett szívesen elvész a futballista frizurák bozontjainak
tanulmányozásában, és ehhez hasonló fontos apróságokban, amik a pályán folyó
játékot kísérik. Szóval fociról fog szólni, de nem arról, hogyan legyél Messi
10 lépésben, hanem próbálok ebben is valami újfajta nézőpontot megkeresni.
Köszönöm
a válaszokat!
Ha felkeltették az
érdeklődésedet a szerző könyvei, ITT olvashatsz
róluk részletesebben vagy akár meg is rendelheted.
Deme Lászlót megtalálhatjátok
Facebookon is: IDE kattintva.
----
Köszönöm,
hogy végigolvastad a bejegyzést! Ha tetszik, amit itt találsz,
feliratkozhatsz a blog rendszeres olvasói közé, illetve követhetsz
e-mailen is, hogy ne maradj le a további bejegyzésekről. További
tartalmakat találhatsz Facebookon, Instagramon és Twitteren is!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése