Jó
ideje kerülgettem már ezt a könyvet, mert a több mint nyolcszáz oldalas
terjedelem mindig visszatartott, de aztán mégis levettem a polcról és
belekezdtem. Érdekelt a történelmi kor, amiben a cselekmény játszódik, viszont
történelmi romantikust ezelőtt még nem sokat olvastam, így nem tudtam, pontosan
mire számítsak, viszont nagyjából azt hozta a könyv, amit olvasás előtt sejtettem. A
történelmi rész szépen kidolgozott, érzékletesen írja le a borzalmakat,
harcokat a szerző. Az ebbe beépülő szerelmi szálat viszont kissé túlírtnak,
néhol értelmetlennek éreztem, noha vannak szép, jól kidolgozott részei is, főleg
a házaséletet leíró pillanatképek. Viszont egy háborús történethez képest túl
sok volt benne a felesleges sóvárgás, se veled, se nélküled kapcsolat, a
szerelmesek közötti rossz/elégtelen kommunikáció, ami sok helyen csak felesleges
oldalakat töltött meg, hogy növelje a terjedelmet. Pár száz oldallal meghúztam
volna a történetet, mert akkor sokkal nagyobbat ütöttek volna a drámai részek,
így viszont a szerelmi játszmák közepette úgy éreztem, nincs elég súlyuk. Ami
ennek ellenére a legnagyobb erénye a könyvnek, az írói stílus. Egyszerűen
olvasmányos és letehetetlen, és minden hibájával együtt is várom a folytatás magyar megjelenését.
II. világháborús filmet többet láttam már, de könyvből
talán ez volt az első, amit olvastam, pláne olyan, ami Oroszországban játszódik, orosz
emberekről szól. Ez különösen érdekessé tette számomra a történetet, mert ha
valahová egyszer elmennék Oroszországban, az Szentpétervár (Leningrád), így
különösen tetszettek a korabeli leírások a városról, amit olyan részletességgel
tárt elém a szerző, hogy olyan volt, mintha én is együtt sétálnék a
szereplőkkel, és szinte láttam magam előtt az épületeket, utcákat, parkokat. Már-már filmszerűen ábrázolta a környezetet és a helyszíneket. Ezzel
szemben az érzelmeket nem mindig sikerült, sok volt ezek leírásánál az
ismétlődő momentum, főleg Tatjana és Alexander kapcsolatának leírása esetében,
amiből néhány kihagyható lett volna, mert szinte semennyire nem lendítette
előrébb ezt a szálat. Ahol viszont ismét remekelt a szerző, az a háború
leírása. Érzékletesen írta le a borzalmakat, az éhezést, halált,
kilátástalanságot, amiben egy boldog kis sziget volt a két fiatal majdhogy nem
reménytelen szerelme. Ennek leírását, ahogy fentebb említettem, nem sikerült
mindenhol egyenletesen és kielégítően megvalósítani, de azért voltak olyan
részek a szerelmi szálban, nem kevés, ahol mégis sikerült.
A
szerelmi szálhoz szorosan kapcsolódik a túlírtság témaköre. Több száz oldalon
azon lamentálnak a főszereplők, hogy együtt legyenek-e vagy se, hogy
megbántsák-e a főszereplő nővérét vagy se, és ehhez hasonló általam
feleslegesnek tartott momentumok. Bár az is hozzátartozik, ha ez nincs, akkor nincs
a történet végső bonyodalma se, ami egy szóval jellemezhető: Dimitrij. De ezt
az Alexandert fenyegető állandó veszély ellenére is gyenge lábakon állónak
éreztem, mert sok minden kiküszöbölhető lett volna vele kapcsolatban is
megfelelő kommunikációval. És ez utóbbin van a hangsúly. Ha a kommunikáció megfelelő lenne,
sok minden másképp alakulna, és nem lenne ennyi üresjárat a történetben. A
végére ugyan megértettem, hogy ez zsáneri sajátosság, de ennek ellenére is túl
sok volt az értelmetlen félrekommunikált szituációból.
Ez
a gondolatmenet át is visz a karakterekhez. A női főszereplőt, Tatjanát
leginkább naivitás és szolgalelkűség jellemzi, amihez az olvasás szeretete és
némi intelligencia is társul, bár néha rácáfol erre a cselekedeteivel. Bár ez
nem csak rá jellemző. Vele szemben ott van Alexander, aki határozott, kissé
agresszív, de ugyanakkor a végsőkig elszánt. Ebből a keverékből jön össze
számomra egy furcsa, de mégis összeillő pár, akik az első pillanattól kezdve
szeretik egymást, de a hazugságok és félreértések miatt sokáig úgy tűnik nem az
a sorsuk, hogy együtt legyenek. Ez elé saját magukon kívül a Metanov család,
Dimitrij és a háború gördít szinte leküzdhetetlen akadályt.
Kezdjük
Tánya családjával Metanovékkal. Az érzelmi kizsákmányolás tipikus esetei ők. A
végletekig kihasználják Tatjanát, és még jóformán meg sem hálálják azt, amit
értük tesz. Bocsánat a kifejezésért, de undorítóan viselkedtek, egyáltalán nem
csodáltam, mikor Alexandernél betelt a pohár, és kiakadt az egész családra. A
habnak a tortán pedig ehhez hozzájött Dimitrij, aki egy gyáva, gerinctelen, már-már
az elmebetegség szintjét súroló birtoklási vággyal megáldott rohadék. Valahogy
mégis a sok szerelmes egymásután vágyódás között mégis ő volt az, aki színt
vitt a történetbe, noha végig azt vártam, hogy végre mikor bukik el. Ő egy ilyen
kettős karakter, azt is mondhatnám a szükséges rossz.
Így
az értékelés vége felé még kitérnék a korhűségre. Mivel az írónő szülei,
nagyszülei által első kézből informálódott Leningrád ostromáról, érződött, hogy
erősen törekedett rá. A csaták leírásával, az emberek helyzetének ábrázolásával
nem is volt bajom. A párbeszédeknél, a karakterek beszédstílusánál és a viselkedésüknél
néha kilógott a lóláb. Nem egyszer éreztem, hogy a szerző kiesett a
korhűségből, ami zavaró volt. Bár szerencsére nem fordult elő vészesen sokszor.
Összességében
a könyv érzékletes képet nyújt Szentpétervár (Leningrád) ostromlott városáról,
és az ott kibontakozó szerelemről. Bár még azt továbbra is tartom, hogy a
szerző erősen beleesett a túlírás csapdájába, ami némi húzással elkerülhető
lett volna.
Értékelés: 3,5
----
Köszönöm,
hogy végigolvastad a bejegyzést! Ha tetszik, amit itt találsz,
feliratkozhatsz a blog rendszeres olvasói közé, illetve követhetsz
e-mailen is, hogy ne maradj le a további bejegyzésekről. További
tartalmakat találhatsz Facebookon, Instagramon és Twitteren is!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése