2024. március 26., kedd

Jelena Glazova: Naivitás

Jelena Glazova nevével először a Sóvárgás (ITT írtam róla) című verseskötete kapcsán találkoztam, ami 2021-ben jelent meg a PRAE Kiadó gondozásában. Ez a könyv átrepített a szerző saját univerzumába, ami nagyon egyedi és pozitív élmény volt, így hát, amikor megláttam, hogy az idei Könyvfesztiválra érkezik a Naivitás, nagyon megörültem.

Ebben a kötetben az erőszak és az ahhoz szorosan kapcsolódó társadalmi kérdések dominálnak, megfűszerezve a vallás, a humanizmus és a feminizmus égető problémáival. Mindez 72 oldalon keresztül, folyamatosan kérdésekkel bombázva a külvilágot és magát a szerzőt is.

Jelena Glazova verseit ismét Kis Orsolya értő fordításában olvashatjuk, aki már az előző könyvét is remekbe szabottan ültette magyarra, és ez a Naivitással sincs másként. A versek cím nélküliek, így az előző kötethez hasonlóan a tartalomjegyzék a versek első sorát adja meg címnek.

A bejegyzés további része spoilert tartalmazhat!

Mi ​a legfontosabb az életben? Mi a pénz? Mi a közös a popzenében és a terrorizmusban? Elment-e Isten zuhanyozni, és azért nem hall minket?
Jelena Glazova új verseskötetében válaszokat keres társadalmunk legégetőbb kérdéseire, miközben merít a popkultúrából, filozófiából, buddhizmusból, s persze vallás és politika éktelen lármájából. Végül mindig ugyanoda jut vissza: az erőszakhoz. Nem elégszik meg látszatválaszokkal: nem kíméli a humanizmust és a feminizmust sem, tömör és erőteljes képeivel kíméletlenül odacsap, hogy megrengesse létezésünk alapzatát, amelyről azt gondoltuk, kikezdhetetlen. Folyamatosan rákérdez az emberi nyelv és kommunikáció ellentmondásos viszonyára, hiszen „a terjengősség és a jelentés hiánya hirtelen belülről öl”.
Teszi mindezt egy olyan világban, ahol a halál edzőterembe megy és társkereső applikációban küldözget magáról képeket, Isten pedig nem válaszol többé semmire.

Jelena Glazova ismét egy különleges utazásra invitálja olvasóit, ami egy hihetetlen képzelettel megalkotott valóságba visz, melyet a szerzője az elméjéből szabadított ki, hogy a nagyérdemű elé tárja. És milyen jól tette! Az élmény átható és nagyon hatásos, amit csak fokoz, hogy a versek tökéletes sorrendben lettek összeválogatva.

A kötet tematikája nehezen behatárolható, mert sokféle elem keveredik benne, hiszen a versek témája is sokféle. A legmeghatározóbb az erőszak, és annak hatásai a világra. Az ehhez a témához kapcsolódó költemények erős képekkel dolgoznak.

A legmeghatározóbb közülük az ember erőszakkal kezdődik:

„az ember erőszakkal kezdődik

megmagyarázhatatlan hirtelen kitöréssel

(…)

amikor már szinte mindenki halott

az erőszak áldozata túlél

a lány az erőszak gyermekével a méhében

a várakozás mellett dönt

a hajó heggyé

majd kontinensé mutálódik

a túlélő ott él a legtetején

az erőszak gyermekével

telnek az évek

az erőszak gyermeke a túlélő mögött fut

az ember újra erőszakkal kezdődik”

Ez a vers kiválóan szemlélteti az erőszak körforgását az erőszakból fogant gyermek születésétől annak erőszaktevővé válásáig. Noha egy kicsit sarkítok, de nagyjából ez olvasható ki a sorokból, amit csak fokoz a szerző szókimondó stílusa.

A másik fontos kérdéskör a vallás, azon belül is Isten vagy a Halál megjelenítése. Előbbit jól példázza a beástuk magunkat isten fáradhatatlan testébe című vers, amiből árad egyfajta reménytelenség és elhagyatottság, némi iróniával megfűszerezve.

„beástuk magunkat isten fáradhatatlan testébe

de az összeomlott

kitolt minket kívülre

arról álmodoztunk, hogy teljesen

be leszünk temetve ide

azt hittük eldőlt a jövőnk

nem jutott eszünkbe az elutasítás lehetősége

isten egyszerűen hallgatott

mi ezt nem ellenvetésként

hanem hallgatólagos beleegyezésként

értelmeztük

(…)

isten azonban nem tett megjegyzést

egyszer csak eltűnt egy napon

nem válaszolt semmilyen üzenetre többé

nem írt udvariasságból olyasmit sem hogy

„szia elmentem zuhanyozni”

A halál témáját a halál küldött egy dickpic-et című vers írja le legjobban, ami kb. a halál egy napját írja le, mintha éppen egy számítógépes játékban lenne.

„a halál küldött egy dick pic-et

„dickpic a haláltól”

itt van pirosan összetörve

lekvárral bekenve

fehér ünnepélyes színekben

arany bilincsben

szerette volna felvenni a kapcsolatot

azaz matchelni az appot

és írhat neked

a halál küld egy szelfit

gyönyörű mosolya van

fogsora jól mutat a vörös koponyában

remek torzója van

a halál edzőterembe megy

a halállal szexelni nem a legjobb ötlet

jobb megvárni amíg kihűl a dolog

és másik áldozatra vált

akkor lehet nyugodtan unmatchelni

és kilépni a játékból”

 A részletekből látható, hogy a szerző végig (mind a címben, mind a versekben) kisbetűs írásmódot használ, így a címek a költemények szerves részét képezik, azok első sorát adják. Ötletes megoldás, ami egyfajta folytonosságot ad a szövegeknek, gördülékenyebbé téve az olvasást. Emellett egyáltalán nem használ írásjeleket, ami elsőre zavaró lehet, de hamar túl lehet lendülni rajta, mert a könyv gyorsan magával ragadja az olvasót.

A Naivitás összességében egy különös utazás Jelena Glazova lírájába. A versek hangulata magával ragad, és jóval a befejezés után sem ereszt. Néhol groteszk, vagy az abszurditásig fokozódik, máshol szókimondó, netán egyenesen félelmetes. Mindezt egy sor témán keresztül, kezdve napjaink fontos társadalmi kérdéseivel a valláson át a feminizmus kérdésköréig.

Ajánlom azoknak, akik szeretik az egyedi hangvételű, nagy hatású könyveket. A líra kedvelése előny, de nem feltétel, mert a versek egy-egy rövid történetként is értelmezhetőek, így a formát azok is emészthetőnek találhatják, akik nem olvasnak versesköteteket.

A kötetet a PRAE Kiadó jóvoltából volt lehetőségem elolvasni.

  

Értékelés: 5

 



---- 

Köszönöm, hogy végigolvastad a bejegyzést! Ha tetszik, amit itt találsz, feliratkozhatsz a blog rendszeres olvasói közé, hogy ne maradj le a további bejegyzésekről. További tartalmakat találhatsz Facebookon, Instagramon és Twitteren is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése